O masina poate avea mai multe tipuri de
tractiuni. Tractiune fata, tractiune spate si tractiune integrala de tip 4x4.
In functie de tractiune performantele masinii sunt diferite, puterea motorului
este si ea mai mare sau mai mica, vitezele atinse pot varia, controlul asupra
masinii este si el diferit.
Masinile cu tractiune fata sunt mai
ieftine, au comportament bun pe orice tip de astfalt, rezista la un mers normal
si la utilizare normala, sunt mai usor de redresat, ies mai usor din noroi sau
zapada.
De asemenea, autovehiculele cu tractiune
fata au greutate mai mica, spatiul e mai mare, pierderile de putere sunt mai
mici, intrucat puterea de la motor ajunge direct catre roti prin cutie si
planetare.
Marele defect al masinilor cu tractiune
fata este tendinta de subvirare, adica masina are tendinta sa mearga inainte
atunci cand toate puterea de la volan e directionata in stanga. Se mai adauga
distributia masei ineficiente si socurile si vibratiile bruste, miscarile
bruste ale volanului.
In cazul tractiunii spate, nu se schimba
planetare asa de des pentru ca uzura nu este preponderent la nivelul lor,
placerea condusului e mai importanta, la acceleratie masa masinii se muta pe
spate, directia e mult mai usoara, masina e mai echilibrata.
Si la autoturismele cu tractiune spate
intalnim un fenomen asemanator celui de la tractiune fata, tendinta de
supravirare, se pierde usor controlul masinii, pe carosabil umed si inghetat se
merge foarte greu. Cea mai buna dintre toate tractiunile e tractiunea
integrala, cu axul din fata si cel din spate cu tractiune.
Dinamica e excelenta, se gasesc anvelope 4x4 195/ 45 R15 de vara
pentru inlocuirea la timp a anvelopelor, acestea sunt de calitate mai buna si
mai rezistente la uzura, mai mari, nu se pune problema de subvirare, nici de
supravirare in curbe sau conditii extreme, aderenta e mai mare pe uscat,
zapada, asfalt umed.
Controlul si aderenta nu se mai pierd asa
de rapid ca in celelalte cazuri, la acest lucru contribuind si seturile noi de anvelope 4x4 195/ 45 R15, volanul e
mai usor de manevrat, siguranta la volan este mai mare, se pot personaliza mai
usor.
Masinile 4x4 cu tractiune integrala sunt
excelente pentru drumurile lungi, care trec prin zone unde soseaua nu e atat de
buna sau e inexistenta, se poate merge cu ele la munte, urca pe teren
accidentat fara probleme, se poate participa la concursuri de offroad.
Desi intretinerea unei masini de acest
calibru este mai dificila, consumul de combustibil este redus, poate fi
exploatata ani buni fara a-si pierde din randament, se pot experimenta
numeroase manevre intrucat raspunsul la miscarile volanului este foarte bun.
In curbe si in la franari bruste masinile
4x4 se comporta exemplar, au o structura compacta si dinamica, mecanisme
fiabile si cu performante ridicate, astfel ca fiecare plimbare cu un autoturism
4x4 devine o placere. Este important ca la cumpararea de anvelope 4x4 195/ 45 R15 de
vara pentru astfel de masini sa se achizitioneze doar seturi pentru o mai mare
stabilitate si siguranta la volan, sa se respecte indicatiile de utilizare date
de producator, schimbarea lor sa aiba loc doar in service autorizat, iar
exploatarea sa se realizeze conform indicatiilor producatorului anvelopelor.